GOLDWING NYTT

Lillerolf – alltid til tjeneste

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Rolf Thorjussen (63) fra Arendalsområdet, er godt kjent av alle som har kjørt Goldwing en stund. Men han er best kjent som Lillerolf.

Hvorfor den nesten 190 cm høye og rørslige mannen kalles Lillerolf, skal vi komme tilbake til. Vi har fanget ham i et godt øyeblikk. Han sitter i bilen og skal levere motorsykler på Østlandet. Vi kan prate lenge.

Ungdomstiden for Rolf startet slik det ofte gjorde for sørlandsgutter på 60- og 70-tallet. Turen gikk til sjøs.

– Jeg ble sjømann i 1974. Etter å ha gått Sjøguttskolen i Bergen, seilte jeg i 13 år. Som kokk og stuert. På alle verdens hav har jeg seilt. Det var et bra liv, men etter hvert som jeg fikk familie, var ikke de lange turene så enkle lenger. På 80-tallet jobbet jeg på kranfartøy, seks uker på og seks uker av. Det passet fint med unger og familie. Ved siden av kjørte jeg litt mc, så den delen startet nok allerede da, forteller Lillerolf til Goldwing Nytt.

Han gikk i land for godt i 1987, og arbeidet da med salg av kontorrekvisita. Som om ikke det var nok, drev han med kafé og catering ved siden av. Tiden skal brukes godt for den mannen, tydeligvis.

Men hvor, og når kommer Goldwing inn i bildet?

– Året var 1994. Jeg hadde allerede en Goldwing, og trengte deler til denne. Siden jeg hadde kontakter i USA, ble disse brukt til å finne en god leverandør. Sånn startet det. Smått og pent. Kamerater hang seg på, og ville gjerne ha både ditt og datt. Jeg bestilte, og det meste ble levert. Det som ble igjen, solgte jeg til andre. Det startet altså i det små. Importerte jeg en sykkel, var det fordi den var en kjøper til den. Den første gangen jeg solgte litt mer, var på et treff i Åndalsnes. Da hadde jeg fylt opp Goldwingen med både sidevogn og tilhenger med forskjellig utstyr. Rubbel og bit ble solgt. Klart det inspirerte, innrømmer Thorjussen.

Etter dette ballet det på seg. Bisnissen på si ble større og større. Først satte han av et rom på 17 kvadratmeter hjemme. Dette måtte utvides, garasjen måtte tas i bruk, men alt ble for lite. Det var stor etterspørsmål etter både sykler og utstyr til disse.

Han satte av til sammen 300 kvadratmeter hjemme, og åpnet butikk i 2004. Mange sjanser ble tatt, men det har gått bra hele veien.

– Etter hvert måtte jeg selge meg ut av kafé- og cateringlivet, og satse på mc på heltid. Men jeg holdt faktisk på med begge deler helt til i 2017. 1. mai 2018 kunne vi åpne Lillerolfs mc-shop i Arendal. Navnet har hengt ved meg hele livet, opplyser han.

Hvorfor, mon tro?

– Jeg hadde en onkel som også het Rolf. En dag vi begge holdt på ute, ropte bestemor på Rolf. Vi svarte begge to, selvfølgelig, vi het jo Rolf! Av praktiske årsaker ble det til at jeg ble Lillerolf fra den dagen. Senere har jeg brukt det navnet. Kanskje spesielt morsomt når jeg utviklet meg til å bli både høy og omfangsrik etter hvert, humrer Lillerolf.

Lillerolf har sans for handel. Mye tyder på at han også er veldig dyktig. Sammen med gode mekanikere og ditto folk på delelageret, er butikken i Arendal et hyppig besøkt sted av Goldwingere fra hele Norge.

At mc er blitt mer populært de siste årene, merker også Lillerolf. Han har ikke klart å dekke etterspørselen etter sykler i år. Så langt. I slutten av august kommer siste bolken, og da blir nok noen fornøyd. 110 sykler er solgt så langt i år. Det er litt mer enn i fjor. Ellers går det mye i klær og utstyr til syklene.

– Det er bare for folk å legge ut sykler for salg nå. Det er ikke slik lenger at det bare er om våren folk kjøper mc. Nå går det året rundt. Det er voldsom interesse. Og komforten gjør at Goldwing holder seg populær. Som en kuriositet kan jeg fortelle at jeg allerede har forhåndssolgt ti jubileumssykler, altså 50-årsjubileum for Goldwing i 2025. Også årets modell har jeg solgt 16 stykker av. Om sykkelen koster 500.000 ser det ut til at det ikke skremmer noen. Selv om motorsyklister er konservative angående mc, kan det nok tenkes at elektriske motorsykler også blir akseptert, etter hvert. Det tar nok litt tid, tror Lillerolf.

Nå kommer snart tiden da vinterlagring blir et tema. Hos Lillerolf har de plass til 70 sykler som stelles og stulles med gjennom vinteren.

Selv drømmer han om en ny tur til USA neste år. August/september er den beste tiden, og han bruker gjerne noen uker på å kjøre seg gjennom samtlige stater. Det er nok veier å ta av.

Vi hopper av telefonen, og ønsker god tur videre.

2 kommentarer

  1. Hyggelig artikkel om Lillerolf , handlet hos han fra 2007 . Goldwing ikon = Lillerolf. Maks service , hyggelig og flink . Nå kjører jeg EML trike min 1800 fra 2007 . En drøm å kjøre, nå mens alderen snart runder 80

  2. Fin artikkel. Var en tur innom i fjor og så at dette var GW-senteret, ikke bare på Sørlandet, men også for oss. Også denne sommeren (2021), var jeg innom hos ham. Fikk montert hengerfeste, harrybrett, ryggstøtte, nye dekk og 12000 km service. En hyggelig og inspirerende mann.

Legg igjen en kommentar

Logg inn for GWCN medlemmer