GOLDWING NYTT

Århundrets Norges-turné

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Finn Meckelborg fra Kolbotn pensjonerte seg i sommer. Som en real avskjedsgave, eller velkomstgave til pensjonisten Finn, ettersom hvordan man ser det, planla han en tur/retur Kolbotn – Grense Jakobs elv på Goldwingen sin. Her får du utdrag fra reisen.

Innledning

Endelige! Lørdag 26. juni 2021 var alt klart for en lenge planlagt tur langs hele kysten av Norge. Dette var en tur jeg har tenkt på i lang tid. Jeg har tidligere kjørt store deler av kysten enten med bil eller motorsykkel, men ikke fått med hele kyststripa. For å gjennomføre en slik tur med god tid, trengte jeg mer enn en sommerferie på 3 uker. Som nylig pensjonist var det omsider klart: Jeg hadde tid til å gjennomføre turen jeg hadde grublet på i mange år. Og den 26. juni bar det av sted. Målet for turen var naturopplevelser fra motorsykkelsetet. Jeg nedprioriterte alle andre kulturperler for å kunne gjennomføre hele turen innenfor 5 – 6 uker. Jeg skulle kjøre alene, da min kone ikke foretrekker motorsykkelturer lenger. Hun skulle møte meg i Kirkenes for å bli med på Hurtigruten på tilbakeveien til Trondheim. Dermed var en dato satt som jeg måtte forholde meg til – returen gikk fra Kirkenes 1. august. Jeg planla derfor turen i detalj for å sjekke omtrentlig tidsforbruk, la inn noen hviledager til plunder og heft underveis og fant ut at 26. juni var en fin dag å starte på.

Underveis lagret jeg spor på Locatoweb. Sporene ble kalt «Kolbotn-Lindesnes-Grense Jakobselv. Dag x”. Disse var (og er) tilgjengelig for de som ønsket å følge meg på turen. I tillegg kunne følgerne via nettstedet se hvordan det så ut der jeg befant meg via Street View, som er direkte tilgjengelig på nettstedet.

Sykkelen på turen var en GoldWing 2020-modell med en veske på 60 liter tilpasset baksetet som ekstra bagasjeplass. Styret er løftet og flyttet litt tilbake for å avhjelpe ryggen, som av og til protesterer på langturer. Dagen før jeg dro monterte jeg en F4 vindskjerm. For øvrig er sykkelen omtrent som original. Ny sovepose som kunne komprimeres vesentlig, et 10 cm liggeunderlag som var behagelige 100 cm bred og nytt telt var kjøpt inn i 2020 og 2021 til turen (og for seinere bruk!). Teltet var tiltenkt bagasjebrettet på toppen av toppboksen, men fordi Wing’n har en vektbegrensning på 2,3 kg her, ble det et superlett, men dyrt to-manns telt. Jeg investerte også i et teltunderlag for å beskytte teltduken og få underlag også i forteltet, noe jeg etter hvert satte stor pris på. Ved å plassere teltstengene i seteveska, kom jeg under vektgrensen inklusive vanntett pakksekk for teltet.

For å holde kone og andre interesserte informert, skrev jeg reisebrev hver kveld. Disse har følgelig form av en dagbok.

Dag 1 – 26.06.2021. Kolbotn – Leivasselva, Agder. 28,8 mil.

Før snuta settes nordover, skal jeg først ta kysten ned til Lindesnes. Første etappen ble derfor Kolbotn – Risør (nesten) via ferge Moss – Horten.

Dag 1 startet i fint vær – varmen er tilbake. Fulgte småveiene langs kysten og oppdaget flere kystperler jeg ikke har hørt om før. Skulle gjerne oppgitt navnet på disse, men allerede etter en dag går navnene litt i surr. Men Helle og Valle var i hvert fall fine steder.

Det ble mye kjøring gjennom boområder med 30 og 40 km-grenser, men jeg har god tid. Noen steder slo det til med fine MC-veier, dvs. mange svinger.

Klokka ble nesten 21 før jeg fikk slått meg til ro. Fant en liten, koselig odde der det var akkurat plass nok til teltet mitt. Idyllisk! Men så kom knotten! Jeg måtte glemme kveldstid og meditasjon ved vannkanten og tilbrakte resten av kvelden inne i teltet – ikke helt som planlagt. I morgen blir det teltplass ved sjøen!

Første overnatting ble i det fri ved Galte Bru, Leivasselva mellom Portør og Risør.

Dag 2 – 27.06.2021. Leivasselva – Lindesnes. 29,9 mil.

Herlig morgenstund! Fint vær, ingen knott, morgenbad og nykvernet kaffe – en god start på dagen. Litt knot med pakkingen da alt må på sine tiltenkte steder for ikke å ta for stor plass, men det går seg til.

Fortsatte i dag langs smale kystveier og fant ut at en uke eller to på noen av stedene jeg passerte, hadde vært noe å tenke på. Men jeg hadde startet Wing’n, så det bar videre. Først i Tvedestrand fant jeg utsalg av soft-is, den ble inntatt foran det staselige fjordhotellet. Minner fra anløp med egen båt for mange år siden ble påtrengende. Fortsatte derfor videre til Grimstad der en strategisk plassert benk var midt i blinken for en lunsj: rundstykker og smøreost, enkelt og greit og godt. Videre med Lindesnes i tankene. Etter hvert ble det vel mye av lave fartsgrenser og fartsdumper, så jeg la om løypa og tok E18 gjennom Kristiansand og E39 videre. Etter avkjøring mot Lindesnes ble det mange fine svinger før jeg spent forhørte meg om det var plass til et telt – var da kommet til Lindesnes Camping. Her var det plass til flere! 

I dag gikk det litt raskere å få teltet opp, noe som var greit med mange tilskuere til stede. Og siden jeg feirer bryllupsdag idag, ble det Chicken Curry med en Jäger til for-drink. Gratulerer til min kone som har holdt ut med meg så mange år!

I morgen er Lindesnes Fyr første målet. Derfra er det kun én vei – nordover . Ryggen var ikke helt bra etter noen timers kjøring, men den vet heldigvis ikke at det er mange dager igjen, så den starter med friskt mot hver dag. Blir også mer spennende områder fra i morgen av tror jeg.

Dag 3 – 28.06.2021. Lindesnes – Egenes. 11,8 mil.

Dag 4 – 29.06.2021. Egenes – Haugesund. 29,7 mil.

Dag 5 – 30.06.2021.  Haugesund – Nautesund, Fensfjorden. 22,9 mil

Det tar tid å komme seg av sted om morgenen, selv om jeg nå bør ha rutinene på plass. Først skal jeg ha et morgenbad – hvis mulig, deretter frokost og kaffe. Med nykvernede kaffebønner selvfølgelig. Og så er det morgen-uttøyninger til underholdning for de camperne som har våknet. Og litt tannpuss. Da går morgentimene fort. Men ikke noe stress – jeg drar når jeg er klar.

En liten episode jeg glemte i går: Da jeg kjørte ut fra Solbergstrand kom jeg raskt til en XY-stasjon som reklamerte med softis. Fant en benk i skyggen ved stasjonen og nøt isen og livet da en eldre ansatt kom ut og lurte på om jeg hadde lyst på kaffe? Det hadde jeg jo! «Bare sitt, jeg skal hente til deg”. Så  fikk jeg gratis kaffe og en god prat. Noe slikt har aldri hendt meg før. Livet er herlig!

Dagens etappe besto av litt transport ut av Haugesund, deretter var dagen viet test av det norske fergesystemet, som viste seg å fungere utmerket. Første ferga gikk fra Buavåg til Langevåg. Jeg kom 4 min før avgang, så det var perfekt. På Bømlo var det fint – god vestlandsnatur. Prøvde meg på en liten stikkvei vest mot havet, men asfaltdekket var mangelfullt, så jeg snudde og satte kursen mot Stord. På veien dukket veiskiltet Mosterhavn opp – kjent navn. Dermed satte jeg kursen rett sørover og kom til havna, men viktigere var Moster kirke. Noen bygninger er laget for å vare – denne er fra 1100-tallet! Så tilbake og mot Stord. Deretter ferge fra Sandvikvåg til Husavik. Over Huftarøy til Hufthamar fergekai der det ble litt venting på neste ferge. Perfekt timing for en sen lunsj. Ferga tok meg over til Krokeide sammen med en likesinnet. Men noen MC-førere vil heller stirre ned i mobilen enn å slå av en prat. Vi er forskjellige – er det endringer på gang i yngre generasjoner?

Så sto transportetappen gjennom Bergen for tur. E39 går tvers gjennom sentrum langs bryggene, så jeg fikk med meg sommerlivet i Bergen – det fristet å delta! Men GulllWing’n viste 26 grader, så det var best å komme seg videre. Så glemte jeg planlagt rute og fortsatte på E39. Der var jeg ikke alene. Det er varmt med stillestående rushtrafikken på MC i 26 grader! Men jeg kom meg ut fra byen. Forlot deretter E39 og mistet akkurat ferga fra Leirvåg. Men det går alltid en båt! Kom til Sløvåg og fant Nautesund Camping. Første svømmetur i havet! Og laks til middag! (Kun i form av tørrproviant dessverre ). I morgen er planen å forlate kysten og dra til fjells!

Dag 6 – 1.07.2021. Nautesund – Askvoll. 28,1 mil

En morgendukkert, nykvernet kaffe og en kribling i kroppen etter å komme opp på Wing’n igjen – herlig start på dagen!

Spektakulær oppstigning fra Vetlefjorden, som er en sidearm til Sognefjorden

Litt plunder for å finne rett vei i starten, men så kom jeg i siget. Ferge over Sognefjorden i strålende solskinn. Østover mot Balestrand på fine veier. 25 grader! Vask av sykkel i Balestrand samt gjensyn med Kviknes Hotell. Deretter innover mot Gaularfjellet. Imponerende ingeniørarbeid for å feste veien oppover fjellsidene. Jeg begynner å få tak på skarpe svinger – i hvert fall de som går til venstre  . På toppen var det satt opp et kunstnerisk utsiktspunkt – flott! Så videre over flotte Gaularfjellet og ned mot havet igjen. Selv på fjellet var det 23 grader! Målet var Askvoll. Årsak: Trodde jeg hadde vært her før og at det var et gammelt fiskevær á la Lofoten, men det var ikke korrekt. Da vet jeg det. Men fin teltplass fikk jeg: Helt ytterst på en molo med sjø på tre kanter (sjekket yr for vær og vind først – håper de har korrekte prognoser).

Til Bergen fulgte jeg stort sett en planlagt rute, men den ble etter hvert forlatt etter noen innfall og feilkjøringer. Hvor jeg havner i morgen vil tiden vise!

Dag 7 – 2.07.2021. Askvoll – Vestkapp. 31,9 mil.

I dag kom jeg i gang tidligere enn normalt tross morgenbad. Merkelig. Men årsaken var nok en sol som prøvde å steke meg hel inni teltet. Dvs. fortsatt strålende vær. Etter hvert merket jeg at jeg hadde hoppet over morgenstrekken, men den tok jeg igjen ved første pause. Så gikk turen til Førde der jeg hamstret litt lunsj og kjøpe Compeed – har med nye sko på turen  . Kjørte litt rundt i byen for å finne sentrum, men fant ingen! Merkelig by! Men det var veldig varmt, så det var kanskje jeg som var litt utålmodig.

Gammel løe med artig treskulptur langs fjorden nordover fra Florø

Men i Florø fant jeg det hyggelige havneområdet som i hvert fall er turistenes sentrum. Hyggelig sted! Men ingen stopp. Neste mål var Måløy, som viste seg ikke å være en øy, men en by på Vangsøy. Underveis flere fjelloverganger og nydelig natur. Etter en del kjøring kom jeg til Bremanger. Der åpnet Berleporten seg, men jeg slapp ikke inn og fortsatte min egen vei. (Berleporten er navnet på tunnelen som går mot Berle på Bremanger – det var litt gøy!).

Ankom Oldeide fergekai rett etter at båten hadde gått – da ble det tid til lunsj. Fant en plass i skyggen da vinden uteble helt. Etter 45 min fikk jeg en nydelig tur over Fåfjorden. Under overfarten oppdaget jeg at jeg hadde glemt å kjøre innom Frøya, men det får bli en annen gang. Fra Måløy kjørte jeg direkte over Måløybrua, som forbinder Vågsøy med fastlandet. Brua har en lengde på 1.274 meter og er Norges 8. lengste bru.

Etter litt leting på kartet fant jeg navnet Honningsvåg – tydeligvis med en navnebror på Nordkapp. På veien dukket et skilt med Vestkapp opp, og hvorfor ikke? Honningsvåg var en fin plass i en stor bukt med noe spredt bebyggelse. Antagelig med et nedlagt fiskemottak som setter tankene i sving vedrørende lokal industri kontra fabrikktrålere og storkapitalens herjinger.

På Vestkapp ble det bakt torsk til middag og en kaffe. Deretter til Vestkapp Camping. God plass, de enkleste forholdene jeg har opplevd hittil, men rent og fint. Igjen ferkvannsbad og knott. Mengder med knott! Så jeg søkte ly i en felles stue/kjøkken. Videre nordover i morgen!

Dag 8 – 3.07.2021. Vestkapp – Molde. 25,0 mil.

Dag 9 – 4.07.2021.  Trollkyrkja tur/retur. 5,6 mil (hviledag)

Dag 10 – 5.07.2021. 28,2 mil. Molde – Norheim

Strålende solskinn. Morgenbad. Nytrukket kaffe. Prat med naboer og utveksling av reiseplaner. Herlig ferie. Etter en rundtur vest og nord for Molde, gikk turen over Atlanterhavsveien. Fremdeles et praktfullt skue, men dette er 3. gangen, så inntrykkene var forutsigbare. Deretter er liten rundtur i Kristiansund.  Her har det skjedd en del siden sist  – det virket som en langt triveligere by enn ved forrige besøk. Spesielt havna var innbydende med sine uterestauranter. Så ble GPS’n innstilt på Smøla. Etter å ha kjørt gjennom områder med til dels høye fjell, var Smøla en overraskelse – her var det paddeflatt. På nordsida går veien rett ut i havgapet til Veiholmen der det var et koselig samfunn med mange hus, butikk mm. lengst ut i havgapet. En is-stopp ble lagt inn – og helt her ute var det selvsagt italiensk is og en dobbel macchiato! Ingen campingplass for telt, og i morgen skal det blåse opp. Valgte derfor å kjøre tilbake til fastlandet for å finne en teltplass i litt mer le. Gikk akkurat glipp av ferga – en time til neste. På fastlandet fant jeg en “campingplass”, dvs. teltplass med en dusj og do. Og ingen andre. Og nydelig kveldssol. God natt!

Dag 11 – 6.07.2021. 40,6 mil. Nordheim – Brekstad

Dag 12 – 7.07.2021. 32,0 mil. Brekstad – Ytre Vikna. 300 mil er passert

Dag 13 – 8.07.2021. 22,9 mil. Ytre Vikna – Vega

Morgenstellet ble minimalt. Vask og speil på vaskerommet har neppe blitt vasket de siste ukene. Så bar det av sted mot Brønnøysund. Oppholdsvær etter nattens små regnbyger. Og etter hvert stekende sol. På vei mot fastlandet kjørte jeg en annen vei tilbake og oppdaget en campingplass som så vesentlig mer organisert ut. Camp Kleiva anbefales dersom du skulle legge turen ut hit!

Det ble totalt 23 ferger underveis. Denne går fra Koparneset til Årvika. God plass sør for Brønnøy – nordover ble det trangere

Mye fin natur og fine veier. Nå begynner det å bli flere bobiler på veiene, men ikke plagsomt. Måtte stoppe og ta bilde av et mønsterbruk:  Ca. 20 kyr sto på jordet og formelig smilte. Én sto i fjøsåpningen og vurderte om hun skulle ta en tur ut. Noen får det til!

Etter hvert dukket noen fjelltopper opp  – naturen er i endring. Kom inn på turistveien “Helgelandskysten”. En ferge over til Brønnøysund, som ble raskt passert fordi jeg prioriterte ferga til Vega. Brønnøysund og Torghatten ble dessuten behørig besøkt og gjennomgått i fjor sommer.

Lunsj på fergekaia. Masse biler som stilte seg i kø – nesten alle kom med. 2 timer til neste ferge. Kjedelig for de som måtte vente!

Ankomst Vega i maks vær! Men overfarten fikk en ripe i lakken bokstavelig talt. Da jeg kjørte om bord så jeg etter stropper for å stroppe fast sykkelen. Dette fant jeg ikke. Heller ikke steder jeg kunne feste slike stropper på. Dette var ferge nr. 16, og jeg har tidligere ikke hatt behov for stropper. Havet lå flatt. Dermed resonnerte jeg meg til at det ikke var behov for å stroppe her heller. Men på vei til Vega svingte ferga innom YlWing’n. På vei ut igjen la skipperen om kursen og ferga krenga ganske mye. Jeg oppdaget helningen da jeg satt på dekk og nøt utsikten og plutselig oppdaget av rekkverket begynte å få ganske stor vinkel mot horisonten – der jeg satt pekte rekkverket ned mot sjøen mens andre sida pekte over fjelltoppene i det fjerne. Og da vi skulle i land fant jeg Wing’n liggende helt på sida. Den hadde ikke bare tippet over og lagt seg på sidepunktene beregnet for slikt, men lagt seg 180 grader over. Min nye vindskjerm lå klint inn mot en vegg og hadde fått seg en skikkelig trøkk, og dekkets gulmaling satt nå på sidekoffert og speil. Men tilsynelatende ingenting ødelagt – ferien fortsetter. Men på vei tilbake skal jeg insistere på festestropper. Før jeg dro monterte jeg egne braketter for slike.

Utsikt fra Sundsvoll Camping ytterst på Vega. Klippen utafor, Søla, hadde tåkehatt under hele oppholdet. Fra plassen går Vegatrappa opp fjellsidene – 1364 trappetrinn

Vega er fantastisk. Mektig natur, åpent hav og fint vær. Har utsikt rett ut mot havet fra teltet – satser på at Yr har rett ang. vær og vind, ellers blåser jeg til havs. Tross velten har det vært en fin dag i fine omgivelser. Anbefales!

[Vedrørende velten oppdaget jeg etter hvert flere ting som hadde gått dårlig: høyre fremre motordeksel var slått løs, styreholk oppskrapet, slark i styret, sprekte festespiler for vindskjerm, store riper i vindskjerm, høyre eksospottet dratt litt skeiv, rammen rundt dasjbordet hadde fått en trøkk og gått ut av festene sine. I tillegg til skraper på sideveske og speil. Taksering etter hjemkomst var på NOK 90.000 kr. Kun for en velt!]

Dag 14 – 9.07.2021.  18,9 mil. Vega – Nesna

Dag 15 – 10.07.2021. Hviledag

Dag 16 – 11.07.2021. 23,5 mil. Nesna – Kjellingstraumen

Det ble en regnfull natt. I tillegg kom det av og til noen kraftige vindkast som fikk teltduken til å blafre voldsomt. Morgenen kom og telt og utstyr ble pakket i regnvær. Kom av gårde til planlagt tid for å rekke ferga. Hadde i tillegg lagt inn 30 min slakk. Jeg ble derfor litt overrasket over at jeg kjørte omtrent rett inn på ferga da jeg kom til Kilboghavn. Årsaken var at det var søndagsrute. Snakk om flaks! Neste ferge gikk flere timer seinere. Ferga var også full – det var flere biler som sto igjen. Da er det ekstra hyggelig å kjøre MC!

Regnet avtok straks jeg hadde begynt å kjøre etter ferga. Mektige fjell reiste seg foran meg, og etter enda en ferge var det fotosession ved Svartisen. Fine veier og nydelig natur, men også mange tuneller. Noen både gamle, mørke og lange. Sekretæren hadde denne gangen pekt ut en fin campingplass ved Storvik, men der var det ikke veldig fristende med telt. Det var riktig nok anlagt en gressplen i en stor dump, men med tanke på kommende regnvær, var dette neppe smart. Kom om en stund til Kjellingstraumen Camping: Ikke havutsikt, men teltplass innimellom noen løvtrær. Jeg var innstilt på å stanse, så Kjellingstraumen ble det uansett. Jeg fikk teltet ut av min vanntette pose, som samtidig ble tømt for vann. Etter en stund sto teltet fint og stramt – og tørket etter hvert. Deretter sjekket jeg bademuligheter, som ikke var veldig innbydende. I tillegg fant jeg ut at hvis jeg hadde hoppet uti, hadde jeg beveget meg utrolig raskt – strømmen var sterk (derav navnet Kjellingstraumen). Så bading ble med tanken.

I stedet for å sitte ved teltet og spise middag, samlet jeg sammen det jeg trengte for tilberedningen for å gå til sjøkanten, som ikke var mange meter unna. Dermed startet regnet på nytt. Resultatet ble innemiddag og innekveld. Heldigvis kan jeg sitte i teltet – et enmannstelt er for lavt til dette, så jeg setter stor pris på den ekstra plassen og høyden jeg har i mitt 2-mannstelt. I tillegg har jeg gulv i forteltet – noe som kom til sin rett her da gressbakken var søkkvåt.

I morgen bærer det mot Bodø. Kanskje  Fauske? Tror jeg får se an været litt, men det skal klarne i morgen. Men antagelig en ny våt innpakking i morgen tidlig. Men det er fremdeles varmt!

Dag 17 – 12.07.2021. 31,1 mil. Kjellingstraumen – Gullesfjordbotn

Dag 18 – 13.07.2021. 25,5 mil. Gullesfjordbotn – Kvalnesbrygga, Andøya

Dag 19 – 14.07.2021. 29,5 mil. Kvalnesbrygga – Oppmyre

Dag 20 – 15.07.2021. 27,0 mil. Oppmyre – Ballstad

Natta inneholdt litt regn og litt vind, men jeg våknet i tørt og oppklarende vær. Campingplassen ved Myre kan anbefales på det sterkeste!

Første del av turen gikk i for det meste overskyet vær. Men i det fjerne tårnet uværet seg opp! Og det var i den retningen jeg skulle. Det hadde kanskje vært mest fornuftig å legge om reiseplanen pga været, men jeg var oppsatt på en gjenopplevelse av Lofoten, så planlagt kurs ble beholdt. Jeg er ikke sikker på at det var en korrekt avgjørelse, men uansett: til Lofoten bar det. Regnet startet og vinden tiltok. Det ble etter hvert veldig ubehagelig å kjøre da vinden kom i kast og tok skikkelig tak i Wing’n. Spesielt ille var det da jeg passerte brua over Gimsøystraumen (E10) – den har jeg lite lyst til å passere på tilbakeveien før det har løyet. Tidligere i dag blåste en campingvogn over ende der, og nå er brua stengt. Omtrent samtlige ferger i området ligger til kai. Det er dårlig kombinasjon med turister som ønsker å forlate Lofoten p.g.a. været – kjempelange fergekøer til ferger som ikke går.

Dagens overnatting var derfor en liten utfordring, men jeg tenkte at siden vinden kom sørfra, måtte nordsida ligge i le.  Den berømte Hauklandstranda som ligger på nordsida ble sjekket: Nydelig lang strand med kritthvit sand. Og her blåste det mye mindre. Litt lenger nord lå Uttakleiv-stranda – like fin – og her var det delvis opparbeidet et område som campingplass. Jeg betalte for opphold for en natt i en automat og parkerte Wing’n. Da kom en strandvert bort til meg og advarte meg mot å overnatte i telt da det skulle blåse kraftig opp. Han fortalte at riktignok kom vinden sørfra, men når det blåste opp ville den runde nærmeste fjellkant og i tillegg ville den komme over en nedsenkning i fjellmasivet lenger øst. Denne vinden ville i tillegg få en turboeffekt da den ville bli presset sammen over en trang passasje. Dvs. kraftig vind fra to kanter.

Jeg kjente min besøkelsestid og så for meg en våkenatt med utfordrende kjøring påfølgende dag. Jeg fikk refundert betalt beløp. Samtidig kom en annen familie og ville telte – de hadde forsøkt å få rom, men alt var opptatt. Min løsning var enkel: En telefon til sekretæren og straks etter hadde jeg rom i en rorbu på Solsiden i Ballstad. En sekretær kan anbefales!

Framme i Ballstad: Joker ble besøkt, nye tubeoster innkjøpt i tillegg til litt frukt, en bringebærkurv og et par øl. Sitter tørt og godt mens vinden herjer utafor. 30 meter til nærmeste serveringssted. Jeg skal straks ta fart og komme meg over dit .

Satser på litt mindre vind utpå dagen i morgen. For “søringan”: nyt sommeren i sør, men vi har bedre sove-temperatur her i nord!

Dag 21 – 16.07.2021. 3,8 mil. Ballstad

Dag 22 – 17.07.2021. 38,9 mil. Ballstad – Garsnes Camping, Sjøvegan

Dag 23 – 18.07.2021.  14,5 mil. Sjøvegan – Sommarøy

Dag 24 – 19.07.2021. 18,1 mil. Sommarøy – Skibotn

Det blåste opp utpå kvelden i går. Dermed måtte jeg ut av posen og snu teltet slik at vinden tok tak i enden av teltet, ikke midt på. Tunnel-telt tåler mye juling, men ikke på midten. Det blåste og blafret i teltduken store deler av natta, akkompagnert av måker og terner som hadde fest inkl. nachspiel. Men jeg sovnet omsider og våknet ikke før kl. 9! Morgenbadet ble raskt droppet, men jeg rakk en frokost før regnet startet igjen. Pakking av telt i regnvær står ikke høyest på ønskelista!

For 2 dager siden gikk jeg tom for kaffe og kjøpte en erstatning i en Mega-butikk. Jeg kjøpte de dyreste espresso-bønnene de hadde og forventet en god opplevelse. Nedtur! Dermed sjekket jeg om Kaffemesteren fantes i Tromsø, og til alt hell: de har kontor i Oslo og Tromsø. Jeg pleier å kjøpe kaffe direkte fra grossisten i Oslo som har salg til private som kan hente på lageret deres. En telefon og jeg var velkommen til å kjøpe en Rustika Espresso! Tok en liten svingom på Hillesøya utafor Sommarøy før ferden gikk mot Tromsø og kaffe. Fant Kaffemesteren som sto klar med en hel eske med kaffeposer. Han lurte sikkert på hvor jeg skulle ha denne på Wing’n – det viste seg at de kun drev med engroshandel. Resultatet var at han spratt opp esken og ga meg en pose gratis: Som et plaster på såret for det Nord-Norske været, fortalte han – det regnet fremdeles. Jeg takket for ekstraordinær service og satte kursen mot sentrum for å få tak under hodet og litt mat I skrotten. Fikk plass hos Smørtorget og ble varm og tørr igjen.

Jeg hadde sett meg ut en campingplass på Skibotn. Ikke så lange reiseveien, men reiseværet var elendig. Det regnet mer og mer og blåste liten kuling. Fikk Lyngsalpene på min venstre side – i hvert fall sa skiltene så. Jeg erfarte kun tåke. I et lite glimt fikk jeg se noen pyramideaktige fjelltopper som strakte seg til værs. Ikke så takkete som i Lofoten, men med en skarp silhuett. Sekretæren, som nå er underveis til Kirkenes med offentlig transport (tog og båter), fikk bestilt en hytte til meg. Dermed fikk jeg både varmet meg og tørket klær. Rett før Skibotn ble det noe lettere vær og jeg kunne installere meg uten drøm om en paraply, men etter hvert blåste det opp her også – og så kom regnet. Yr melder om 14 m/s og regn de neste 3 dagene. Været må tas som det kommer…

Dag 25 – 20.07.2021. 39,9 mil. Skibotn – Kautokeino

Dag 26 – 21.07.2021.  37,1 mil. Kautokeino – Hammerfest

Dag 27 – 22.07.2021.  38,6 mil. Hammerfest – Gjesvær

Veien til Havøysund var spektakulær! Den er klassifisert som turistvei og går gjennom områder med bl.a. en spesiell, lagdelt bergart som noen steder var brutt ned slik at det sto igjen store tårn som ruvet i terrenget. Veien gikk også over et fjellparti før den stupte ned i sjøen. Langs havet var det flere store runde viker med litt bebyggelse. Og veien var fantastisk – den snudde seg rundt småvann og vikene og var en perfekt MC-vei. Nesten som å kjøre på bane da mange av sWing’ne var helt åpne. Selve Havøysund overrasket med sin størrelse! Etter å ha kjørt mange mil utover mot en odde med kun spredd bebyggelse underveis, forventet jeg en liten bygd, men her var et større samfunn. Spiste god lunsj på Havøysund Rorbuer og vurderte om jeg skulle bli eller kjøre tilbake og deretter til Gjesvær. Sistnevnte alternativ ville medføre i overkant 20 mil til, og jeg ønsket ikke ankomme Gjesvær uten bopel. Da dette var ordnet (uten hjelp av sekretæren denne gang) fylte jeg tanken og la i vei. Dette viste seg å bli turens hittil mest slitsomme – og kalde – kjøretur. Veien innover fra Havøysund var selvfølgelig like spektakulær på vei tilbake, men styrtregn ødela noe av gleden. Utover mot Nordkapp og Gjesvær går veien over store flate fjellsider. Her blåste det mer enn jeg opplevde i Lofoten. I tillegg klarte vinden å komme innunder kjørejakka som dermed ble blåst opp av kald luft. Samtidig måtte nedleggingsvinkelen hele tiden justeres for ikke å blåse av veien. Temperaturen lå stabilt på 5 – 6 grader og medførte at jeg lengtet etter et varmt rom – heldigvis ikke telt i natt . Framme i Gjesvær ble jeg tatt vel imot. Har bestilt to netter da jeg hadde planlagt å bli med på fuglesafari i morgen. Det er foreløpig usikkert om dette blir gjennomført i morgen pga vinden. Og jeg ønsker ikke å betale for en dyr båtreise for å ligge over rekka og mate fiskene.

Det er flere dager siden varselskilt for elg ble byttet ut med varselskilt for reinsdyr. I går så jeg turens første eksemplar av reinsdyr. I dag fikk jeg første bilde av reinsdyr. Eksotisk!

Jeg var i Gjesvær også i 2013. Siden sist er det bygget en koselig restaurant ytterst på odden ovenfor der jeg bor. Utrolig utsikt utover havet. Men jeg var dagens første – og eneste – gjest. Baren var laget av eik med tre fiskespisende dragehoder utført av en tre-kunstner fra Latvia. Grunnen til dragehodene var at det egentlig skulle vært dragehoder i mønene på huset, noe som det ikke ble noe av. Dermed kom de som en del av baren i stedet. Restauranten var innredet akkurat slik en hyggelig restaurant bør være ifølge min smak. Flott sted! Ifølge innehaver er årets omsetning på 30 % av fjoråret! I tillegg var hun lite imponert over NRKs sommerbåt som hadde vist Gjesvær via drone og uttalt at «Der er Gjesvær, og der er det ikke mer å se”. Der tar NRK feil. Jeg anbefaler et opphold på Gjesvær med middag på restauranten, f.eks. en fiskeskive – smakte utmerket! Plott inn Gjesvær på kartet. Og inkluderer en fuglesafari.

I morgen blir det 0 km på Wing’n. Forhåpentligvis en båttur. I hvert fall en spasertur i området. Og ny middag på restauranten!

Dag 28 – 23.07.2021. 0,0 mil

Dag 29 – 24.07.2021. 33,3 mil. Gjesvær – Ifjord

Dag 30 – 25.07.2021. 41,0 mil. Ifjord – Mehamn – Båtsfjord

Dag 31 – 26.07.2021.  42,3 mil. Båtsfjord – Hamningberg – Vestre Jakobselv

Lengst vekk fra start lå politistasjonen Nyrud i Passvik

Nord-Norgesværet fortsatte i dag tidlig. Men jeg dro fra Båtsfjord i oppholdsvær. Noe mindre vind enn tidligere, men fremdeles kaldt. Tilbakela Båtsfjordfjellet og Kongsfjordfjellet og ankom Austre Tana. Omsider dukket Tana Bru opp og jeg tok fatt på veien til Varanger. Fine veier, variert natur. Tok av fra E6 ved Varangerbukta og satte kursen for Vardø. Hadde planer om rom på Vardø Hotell og en øl på Polar Pub – her var min kone og jeg sist i november 2013 på bluesfestival! Men man skal aldri gjenta en suksess: hotellet var stengt inntil videre og puben var også stengt. Etter en liten sightseeingtur i Vardø fortsatte jeg mot Hamningberg. Her ble tidligere suksess gjenopplevd da den spektakulære veien var som før: Den snodde seg mellom takkete fjellknatter som reiste seg på skrå opp av bakken. Ispedd noen sandstrender og masse reinsdyr. Veien var en blindvei så jeg måtte ta samme vei tilbake. Men så lettet hele himmelen og returen ble utført i solskinn. Fabelaktig! Hamningberg ligger forresten i Båtsfjord kommune, men har ingen veiforbindelse til kommunesenteret. Det burde noen gjort noe med – det hadde spart meg for mange mil. Men det er vel andre utbedringer som veier tyngre…

Sekretæren ringte ikke før jeg nærmet meg Vardø, mest sannsynlig fordi mobildekning var til dels fraværende. Deretter var det full innsats og detaljerte anvisninger til Vestre Jakobselv Camping og Indremisjon. Der ble jeg fortalt at også hedninger var velkomne (før jeg hadde stilt spørsmålet).

Hvis jeg ikke legger meg, kan jeg oppleve midnattsol! Men selv om himmelen er blå, er det fortsatt kaldt, så posen kaller! I morgen mot Kirkenes.

Dag 32 – 27.07.2021.  37,2 mil. Vestre Jakobselv – Øvre Pasvik

Dag 33 – 28.07.2021. 2,4 mil. Øvre Pasvik – Nyrud t/r

Dag 34 – 29.07.2021. 21,4 mil. Nyrud – Kirkenes.

Da har jeg ankommet målet for mitt prosjekt! Jeg er innlosjert i Kirkenes Thon Hotell med utsikt over havet – 1 dag før tiden. Turen har gått lang kysten fra ca. Oslo til Grense Jakobselv med en avstikker ned til Nyrud. Logget distanse er 8.649,5 km. I tillegg kommer over 20 ferger. Omtrent alle planlagte steder er besøkt. 34 dager med naturopplevelser sett fra et motorsykkelsete. Temperaturen har variert fr 4 til 26 grader, været fra intens sol til øsende regnvær i dagevis og vind fra stille til stiv kuling med storm i kastene. Dvs. fra utrolig behagelig kjøring til det stikk motsatte. Men aldri våt! Og hele tiden med vakker og utrolig skiftende natur – Norge har det meste: flate Jæren, spisse fjelltopper i Lofoten og Lyngen, hav, viker, idylliske vann, fossefall, enorme sandstrender og snø. Og alt i mellom. Inntrykkene har stormet på og gjort turen til det som var utgangspunktet: Naturopplevelser i toppklasse! Og Wing’n har brummet og malt hele veien, oppover bratte og svingete fjellveier, over autostradaene på Finnmarksvidda og berg- og dalbaneveien mot Nyrud. Jeg har ikke manglet noe underveis og det meste av medbrakt utstyr er benyttet.

Resten av turen består av retur til utgangspunktet med Hurtigruten fra Kirkenes til Trondheim og deretter omtrent korteste veien hjem, antagelig via egen hytte på Venabygdsfjellet. Min kone ankommer Kirkenes i morgen tidlig og skal være med Hurtigruten tilbake på søndag. Jeg takker sekretæren for all bistand underveis – den har vært kjærkommen!

Da jeg planla turen tok jeg for gitt at jeg ville sette stor pris på å slippe å kjøre hele veien hjemover igjen, derfor ble Hurtigruten en del av planen for returen. Men nå som jeg er i Kirkenes, virker det litt trist å parkere Wing’n – kunne godt tenkte meg å kjøre tilbake. Men det vil også bli spennende å se kysten fra sjøsiden noen dager, så 4 døgn på Hurtigruten er slettes ikke det dårligste alternativet.

Hele ruta plottet inn. Litt av en tur!

Legg igjen en kommentar

Logg inn for GWCN medlemmer